MOTOR’da devrim gibi bir buluş?

Stuttgart Automotive Fuarı’na, DEĞİŞİK BASINÇ DERECELİ VE ROTOR MOTORU damgasını vurdu.

 

STUTTGART- Gazetemizin Genel Müdürü Ali Batmaz, geçtiğimiz gün, Stuttgart Automotive Interiors Expo 2017 Fuarı’na katılan yeni ve bir o kadar da ilginç bir proje olan, YENİ NESİL MOTORLARININ‘ proje müdürü Seyt A. İbragymov ile görüştü. Seyt A. İbragymov Ali Batmaz’ın sorularını yanıtladı:

 

-Hangi amaçla bu fuara katıldınız?
İbragymov: Türkiye’nin bu günlerde en fazla ihtiyacı olan milli arabanın üretme hedefini yakalayabilmek maksadıyla ve dünyanın bütün araba üreticilerinin dahi proje kapsamında sunduğumuz

performansını yakalayamayacağı yeni nesil motor projesiyle motor ve araba üretimi konusunda ülkemizi rakipsiz hale getirecek projesi ile, motor konusunda uzmanlaşmış Stuttgart fuarına katılmış bulunuyoruz.
Başta projenin müdürü Seyt A. İbragymov ve patent sahibi Ramzan Goytemirov, fuara katılmak maksadıyla ve prototip maket çalışmalarına katkıda bulunan yatırımcılar Mustafa Kayıcı ile İsmail Doğan, tekniker İsmail Bektaş ve Hamidiye Makine şirketinin sahibi Zihni Çelik ve çok sayıda mühendisler ve bilim adamlarının desteğiyle, projemizi değerlendirmeye sunulmak üzere fuarda göreceliğe çıkarılmıştır. Proje olarak sunulan motor hem yeni teknoloji transferi gerçekleştirmesine vesile olacak hem de bütün teknolojik hakları Türkiye şirketine ait olması hedeflenmiştir.

-Bu Proje nasıl bir çalışmanın ürünüdür?
İbragymov: Fizik ve Matematik bilimleri akademisinin kurucu başkanı ve Bilim-Sanayi Teşkilatının eski genel müdürü Dr. Ramzan Goytemirov’un devrim yaratacak nitelikte yeni motor projesi geliştirmesi 16 senede tamamlanmıştır. Motor projemiz üzerinde 50’den fazla çeşitli ülkelerden uzman ve bilim adamı çalışmıştır. Mekanik ve teknik konusunda beş enstitü ile işbirliği yapılmıştır. Bu aşamaya gelinceye kadar sayısız deneyler yapıldıktan sonra prototipler üretilerek motorun çalışılabilirliği ispatlanmış olup akabinde Cenevre merkezli Uluslara arası gücüne sahip teyitli A sınıf patenti alınmıştır. Dr. Goyemirov’un 25 ulusal ve uluslar arası gücüne sahip patentlerini bulunmaktadır ve en önemlisi devrim niteliğine sahip yeni motorun projesinin temsil yetkisi proje müdürü Seyt A. İbragymov’a verilerek motorun Türkiye’de sanayileşmesine yeşil ışık yakılmış oldu.

-Sözkonusu Motor’un üretimine başlanması için neler gerekiyor?
İbragymov: Üretilecek motorun en önemli kısmı, üretilecek yeni nesil rotor-hibritmotorun, patenti, çalışma belgeleri ve lisansları Türkiye menşeli olacağı hususudur. Diğer ifade ile belki de Türk tarihinde

ilk defa Türkiye motor teknolojinin transferi ülkeler arasında girecektir. Çizimlerimiz, patentlerimiz kullanılması halinde ve ekibimizin uzmanlarının istihdam edilmesi sayesinde, 7 ay gibi çok kısa süre içerisinde yerli ve milli, benzeri kimsede bulunmayan ve en az %30 yakıt tasarruflu motor üretilebilecektir. Anılan motorlar 220 ile 5.700 Beygir gücü arasında kapasiteye sahiptir.

-Seri üretime ne zaman geçilecek?
İbragymov: Hem Fikri ve Sınai Mülkiyet Hakları hem de ihracata ilişkin kısıtlama olmaksızın üreticiye devredilerek motorun üretimi sayesinde, Türkiye motor teknolojinin bağımlılığından kurtulabilecek ve motor üretimi konusunda lider konumuna yükselecektir.
Fuarda, kendini ispatlamış çok sayıda dünya otomotiv şirketlerden ilgi gören proje, motor lisans satışı konusunda pazarlıklar dahi başlamıştır. Fuardan sonra Türkiye’ye dönerek Patentler sayesinde motorun ilk sanayi örneğinin üretilmesi için Türkiye’deki yatırımcılarla görüşülerek hemen üretime başlayarak Michigan fuarına hazır sanayi prototip motorun çıkarılması hedeflenmektedir. Türk girişimcilerle üretilecek motorun ilk sanayi örneği hem lisans satışından hem Türkiye devleti gelir sağlamış olacak hem de hiçbir kısıtlama yaşanmaksızın sanayimizde kullanılarak Türkiye’nin teknolojik bakımından bağımsızlığına bir adım daha yakınlaştırmış olacaktır.

 

-Motor’un özelliklerinden bahseder misiniz?
İbragymov: Aşağıda gösterilen motorun ayırt edici özelliklerine baktığımızda, karakteristik veriler uzmanları şaşırtmaktadır.

 (WO/2011/041855) TWO-ROTOR HYBRID DEVICE WO/2011/041855) Döner motorun avantajları:

– Krank milsiz ana düğüm.
– Gaz dağıtım mekanizmasının eksantrik milsiz oluşu.
– Motorun dengesi ayarlanmış, titreşim seviyesi %70 daha azdır.
– Motorun gürültü seviyesi  %60 daha düşüktür.
– Enerji dönüşüm verimliliği % 30 daha fazladır.
– Parça sayısı %70’den daha azdır.
– Motorun hacmi oldukça küçültülmüş olması sebebiyle, işletme ve bakımı oldukça kolaydır.
Hibrid elektromekanik ve efektif motor yapıldıktan sonra, aynı motorun bilgisayarla idare edilmesi mümkündür.

 

-Son olarak, Gazetemiz vasıtasıyla duyurmak istediğiniz bir mesajınız var mı?
İbragymov: Yeni nesil motorlarının ve yeni motorun esaslarına müstenit jeneratör ve elektrik santrallerinin seri üretimi piyasası rekabetten yoksundur. Bizim amacımız, proje başlangıcında ve önümüzdeki 10 yıl içerisinde, motor üretiminde dünya piyasasının % 60’lık paya sahip, lider konumunda olmaktır. Belki bu hedef şaşırtabilir veya hayali gelebilir, ancak motor konusunda uzmanlar bu konuda hemfikir olduğunu net söyleyebiliriz.